USAHA TERBAIK HASIL BERKUALITI MPPPU SEKOLAH TINGGI SEGAMAT

Monday 22 February 2016

Realiti Kehidupan Setelah Gagal STPM

 Di sinilah peranan dan cabaran buat ibu bapa dalam membentuk serta membimbing masa depan anak-anak remaja yang masih mentah dalam mengharungi liku-liku kehidupan sebenar. Pada usia yang penuh dengan kecelaruan mental, emosi dan belum mengenal erti kehidupan ini, mereka amat mudah terpengaruh, terpedaya, tertekan, mencuba, mengikut perasaan serta memberontak.

Maka pada ketika ini, mereka akan mudah terjebak dengan masalah sosial dan akhirnya terlibat dalam jenayah serta menjadi sampah masyarakat. Satu kerugian besar kepada agama, bangsa dan negara.

Bagi yang betul hala tuju serta jalannya, ianya akan menjadikan mereka seorang insan yang sangat cemerlang. Lihat sahajalah billionaire di dalam negara dan juga di seluruh dunia, mereka juga bukanlah punya pendidikan yang tinggi dan cemerlang dalam pelajaran namun melalui pendidikan secara tidak formal dan melalui pengalaman, bijak mencari peluang serta dengan usaha yang bersungguh-sungguh, mereka masih mampu berjaya!

Ini adalah fakta yang tidak dapat disangkal lagi. Dimanakah mereka yang cemerlang dalam pelajaran ini? Mereka hanya menjadi pekerja yang menggerakkan dan menjana pendapatan buat billionaire-billionaire tersebut! Malah ramai yang menganggur setelah tamat pengajian... Lihat! Akhirnya... kemahiran dan usaha juga yang diutamakan.
-dipetik dari relakssminda.blogspot

No comments:

Post a Comment